Webová stránka reštaurácie
To je prvý krok k tomu, ako začať propagovať reštauráciu na internete. Webová stránka spĺňa tri účely: reklamný, informačný a vizuálny.
- Reklamný - vďaka nemu si môžete zlepšiť svoju pozíciu vo vyhľadávači Google a pravdepodobne tam budete posielať svoje reklamné kampane.
- Informačný - klienti hľadajú praktické informácie o prevádzke, otváracích hodinách, kontakte a menu, rovnako ako informácie o špeciálnych akciách, ako sú propagačné akcie alebo ochutnávky.
- Vizuálny - vaša vlastná webová stránka je skutočným výkladom reštaurácie, ktorý potvrdzuje jej kvalitu. Preto by mala odkazovať na charakter prostredníctvom fotografií prevádzky, použitia grafiky a relevantných textov. Každý detail je dôležitý.
Nástroje Google
Služba Moja firma na Googli vám umožňuje vytvoriť na Googli profil reštaurácie, čo sa prejaví v zobrazení vo vyhľadávači a v Mapách Google. Okrem správneho názvu a adresy nezabudnite pridať:
- profilovú fotografiu – najlepšie vaše logo,
- otváracie hodiny,
- telefónne číslo,
- adresu webovej stránky,
- opis podniku – niekoľko viet o tom, čím sa vyznačuje vaša reštaurácia,
- niekoľko fotografií reštaurácie zvonka aj zvnútra,
- kategóriu – definovanú typom prevádzky (napr. indická reštaurácia, bar rýchleho občerstvenia).
Ľudia, ktorí používajú Google, môžu pridať fotky nasnímané v reštaurácii, napísať o nich recenziu a udeľovať im hviezdičky. Dôležité je odpovedať na každú recenziu – najmä na negatívnu! Vďaka tomu dáte hosťom na vedomie, že ich názor je pre vás dôležitý a skutočne ovplyvňujú to, akým spôsobom je reštaurácia prevádzkovaná.
Google AdWords je reklamný nástroj spoločnosti Google, v ktorom sa vytvára kampaň na Googli. V závislosti od vášho rozpočtu si môžete robiť reklamu prostredníctvom sponzorovaných odkazov na vašu webovú stránku. Táto sa bude zobrazovať pred výsledkami vyhľadávania a prostredníctvom grafických reklám, takzvaných bannerov.
Kľúčovou výhodou vytvorenia propagácie na stránkach Google je možnosť zobrazovať reklamy veľmi úzkym skupinám používateľov – vďaka tomu viete, že reklama zasiahne tých ľudí, pre ktorých je vaša reštaurácia zaujímavá. Môžete určiť, koho má reklama zasiahnuť vzhľadom na geografickú oblasť, pohlavie, vek, záujmy a typy navštívených miest. Je to obzvlášť užitočné, ak prevádzkujete reštauráciu podporujúcu diétu, napríklad fit alebo vylučujúcu rôzne produkty, ako sú napríklad alergény.
Facebook a Instagram
Sociálne médiá ako Facebook a Instagram sa stali hlavným miestom pre dialóg s hosťami reštaurácie. Tu zákazníci kladú otázky ohľadom voľných stolov a možnosti ich rezervácie, hľadajú informácie o otváracích hodinách a sezónnom menu a vyberajú si prevádzky, ktoré chcú navštíviť.
Ak chcete začať používať profily na Facebooku a Instagrame, musíte si pripraviť grafické materiály (profilové fotografie a fotografie na pozadie podľa pokynov) a text (informácie o prevádzke, otváracie hodiny). Nezabudnite pridať menu: hostia si ho radi prehliadajú skôr, ako navštívia novú prevádzku!
O tom, ako ich efektívne spravovať, sme napísali v článku o sociálnych médiách pre reštaurácie: Ako propagovať reštauráciu v sociálnych médiách?
Na Facebooku môžete propagovať svoju prevádzku v rámci úzkej cieľovej skupiny za nízke náklady. Reklamy nazývané Facebook Ads sú bannery alebo videá, ktoré vás presmerujú na vami požadovanú stránku. Je tiež potrebné investovať do sponzorovania jednotlivých príspevkov, pretože súčasný algoritmus Facebook značne znižuje dosah príspevkov, takže nezasiahnete väčšinu vašich fanúšikov.
Je to platforma používaná turistami a ľuďmi, ktorí chodia na služobné cesty. Vyhľadávajú v nej lety, odporúčané atrakcie, hotely a reštaurácie vo vybranom meste. Preto ak prevádzkujete reštauráciu na mieste, ktoré je cieľom služobných ciest alebo výletov, nezabudnite si tam vytvoriť profil.
V platforme TripAdvisor sú najdôležitejšie hviezdičky a recenzie. Vďaka nim sa prevádzky zobrazujú vo vyhľadávači miest a vytvárajú bezplatnú reklamu reštaurácie. Informujte svojich hostí, že na TripAdvisor môžu nájsť váš profil a nabádajte ich k uverejňovaniu pozitívnych komentárov. Môžete to urobiť vďaka špeciálnej nálepke na dverách poskytnutej portálom, v menu, na Facebooku alebo v newsletteri.
Ak dosiahnete vysoké hodnotenie, nezabudnite sa tým pochváliť na webových stránkach a v sociálnych médiách. Prilákate tým nových hostí a potvrdíte kvalitu prevádzky. Skutočne to funguje!
Blogeri a ovplyvňovatelia
Dokonca aj jedna pozitívna zmienka o vás na blogoch, ktoré uverejňujú recenzie reštaurácií, vám prinesie výhodu v podobe nových zákazníkov. Vďaka spolupráci so známymi blogermi a ľuďmi, ktorí spravujú populárne profily v sociálnych médiách, posilníte povedomie o značke vašej prevádzky a dáte o vás vedieť tým, ktorí ešte o vašej reštaurácii nepočuli.
Zistite, ktorí blogeri sú vo vašom meste populárni a sledujte ich príspevky a účty v sociálnych médiách. Možno už o vašej reštaurácii písali! Požiadajte o spoluprácu vybraných blogerov. Nielen tých najznámejších, ale tiež tých, ktorí sa zameriavajú na vašich sledovateľov. Pozvite ich na bezplatné jedlo a prediskutujte s nimi napríklad zverejňovanie článkov na blogoch alebo InstaStories.
1 Dane statcounter, apríl 2018, http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/poland/#monthly-201704-201804.